اخبار مهم
Home / زندگی / چگونه با اعتیاد به دنیای مجازی مبارزه کنیم؟
114987_654.png

چگونه با اعتیاد به دنیای مجازی مبارزه کنیم؟

فارس لرن| نمی‌توانید گوشی موبایل خود را زمین بگذارید؟ همه می‌دانیم که اتلاف وقت در دنیای مجازی بیهوده است. بااین‌حال این مشکل رو به رشد است. با قطع اتصال به اینترنت، حتی برای مدتی کوتاه، می‌توانید عادات و سرگرمی‌های بهتری برای خود ایجاد کنید.

به گزارش فارس لرن به نقل از بی‌بی‌سی، زمانی که “دیوید اریکسون” خانه خود در “لانگ بیچ” (کالیفرنیا) را به مقصد سواحل جنوبی پاناما ترک می‌کند، گوشی هوشمندش را نیز با اکراه در خانه می‌گذارد.

جایی که به آن سفر می‌کند اینترنت وایرلس ندارد و قابلیت‌های گوشی هوشمند در آنجا به کار نمی‌آید. بنابراین نمی‌تواند ایمیل و پیام‌ها در رسانه‌های اجتماعی را چک کند. حتی برای برقراری تماس تلفنی هم باید تا محل خاصی در آن منطقه پیاده‌روی کند. اریکسون، بنیان‌گذار شرکت “کنفرانس تلفنی دیجیتال” می‌گوید: “وقتی به آنجا می‌روم تلفنم به یک ساعت تبدیل می‌شود.”

در اولین روزِ یک تعطیلات چهار روزه، از عدم دسترسی به اینترنت نگران و مضطرب است. مدام در منطقه به دنبال یافتن آنتن موبایل می‌گردد و دوست دارد به هتلی در آن نزدیکی که اینترنت سرعت پایینی دارد، برود. در ابتدا فاصله گرفتن از فضای مجازی برایش دشوار است: “حس می‌کنم آسمان دارد به زمین می‌آید؛ اضطراب جدایی از اینترنت دیوانه کننده است.”

چگونه با اعتیاد به دنیای دیجیتال مبارزه کنیم؟

بسیاری از ما می‌خواهیم زمان کمتری را صرف فضای مجازی کنیم. اما زمانی که از گوشی‌های هوشمند فاصله می‌گیریم، نشانه‌های اضطراب در خود حس می‌کنیم.

عصر اضطراب

می‌دانیم که اتلاف وقت در اینترنت کاری بیهوده است. اما باز هم این مشکل روزبه‌روز بیشتر می‌شود. طبق مطالعه انجام‌شده توسط شرکت “Deloitte” در سال ۲۰۱۶، مردم در هیچ دوره‌ای تا به این حد به گوشی‌های موبایل خود معتاد نبودند. تعداد کاربران فعال فیس‌بوک ۱٫۸۶ میلیارد نفر است (تقریباً دو نفر از هر هفت نفر). ۲۴ درصدِ کاربران اینترنت اکنون از توییتر و ۲۹ درصد از “Linkedin” استفاده می‌کنند. مهم‌تر آنکه فیس‌بوک گزارش کرد کاربرانش روزانه ۵۰ دقیقه از وقت خود را در فیس‌بوک سپری می‌کنند.

“استفن هافمن” استاد روانشناسی دانشگاه بوستون می‌گوید: “حتی وقتی که تصمیم می‌گیریم در ساعات کاری درگیر بحث‌های فیس‌بوکی نشویم یا سر میز شام موبایل را کنار بگذاریم، ناخودآگاه دچار اضطراب و نگرانی می‌شویم.”

این پدیده را “اضطراب دیجیتال” می‌نامند. هافمن می‌گوید استفاده درازمدت از فضاهای مجازی و احساسات منفی در استفاده شخصی و ناتوانی از کناره‌گیری از آن‌ها، می‌تواند حس افسردگی در افراد را تشدید کند. افرادی که از عدم توانایی در کناره‌گیری از اینترنت ناراحت‌اند، درنهایت دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند.

چگونه با اعتیاد به دنیای دیجیتال مبارزه کنیم؟

هافمن می‌گوید برخی افراد از عدم دسترسی به اینترنت مضطرب می‌شوند؛ زیرا حس می‌کنند باید همیشه مراقب خطرهای احتمالی در آینده یا اخبار سیاسی باشند: “در عصر اضطراب به سر می‌بریم.”


مهم‌ترین دلایل

بسیاری از ما دوست داریم وقت کمتری را در اینترنت بگذرانیم، اما زمانی که از گوشی‌های هوشمند خود دور می‌شویم احساس ناراحتی و اضطراب می‌کنیم. به گزارش محققان آکادمی علوم مجارستان و دانشگاه “اوتوس لوراند” در بوداپست، سه- چهارم از جوانانی که برای مدت کوتاهی از گوشی‌های خود جدا شدند، رفتارهای ناآرام و مضطرب از خود نشان دادند. “کریستینا کروک” نویسنده کتاب “لذت دور بودن” می‌گوید: “یکی از بهترین راه‌ها برای مبارزه با اضطراب دیجیتال، تشریح دقیق دلایلی است که چرا می‌خواهید از دنیای مجازی دور شوید.”

تمرکز بر دلایلی که طنین‌انداز اعتقادات شخصی شما هستند، در اجتناب از فضای مجازی کمک خواهند کرد. برای مثال، می‌توانید به خود یادآوری کنید که صرف زمان کمتر در اینترنت سبب می‌شود زمان بیشتری برای اعضای خانواده و دوستانتان داشته باشید.

کروک می‌گوید تمرکز بر مزایایی که در آخر نصیبتان خواهد شد، به کاهش ترس و دغدغه کمک می‌کند: “اگر دلیل یا انگیزه خوبی نداشته باشید، حتی قوی‌ترین اراده هم در این مسیر شکست خواهد خورد.”

چگونه با اعتیاد به دنیای دیجیتال مبارزه کنیم؟

با خود روراست باشید و ببینید آیا از اتصال به اینترنت سود می‌برید؟ پاسخ این سؤال به شما کمک می‌کند از فضای مجازی فاصله بگیرید.


افراد به دلایل زیادی نمی‌خواهند اتصال خود با اینترنت را قطع کنند. برخی می‌ترسند از حوادث جالب جا بمانند یا دعوت به یک مهمانی را از دست دهند. برخی افراد نیز گرفتار می‌شوند زیرا شغلشان ایجاب می‌کند دائماً آنلاین باشد. بهتر است درباره مزایای فاصله گرفتن از محیط‌های مجازی با خود روراست باشید.

“کریس دوگان” مدیر اجرایی شرکت “Betterworks” در کالیفرنیا می‌گوید در میان پروژه‌های کاری به فیس‌بوک سر می‌زد تا اندکی استراحت کند. اما دیگر این‌گونه نیست. وی می‌گوید: “فیس‌بوک در ابتدا برایم یک استراحت کوتاه بود. اما اکنون با کشمکش‌های موجود در دنیای سیاست، حس می‌کنم پریشان‌تر و عصبانی‌تر می‌شوم.”

چگونه با اعتیاد به دنیای دیجیتال مبارزه کنیم؟

برخی افراد تمایلی به فاصله گرفتن از دنیای مجازی ندارند.


ترک کنیم یا نکنیم؟

کنار گذاشتن تمام رسانه‌های اجتماعی سبب می‌شود حس کنید از دنیا بی‌خبرید و این موضوع شمارا مضطرب می‌کند. بااین‌حال، دور شدن کامل از اینترنت حتی برای دوره‌ای کوتاه، کمک می‌کند سرگرمی‌های جدیدی پیداکرده و تصمیمات تکانه‌ای خود را کنترل کنید.

کروک دراین‌باره می‌گوید: “سم‌زدایی دیجیتالی میزان اضطراب را کاهش می‌دهد. زیرا تمام گزینه‌های موجود را حذف می‌کند.” استفاده از ابزارهایی که برای دور نگاه‌داشتن شما از اینترنت طراحی‌شده‌اند و یا پاک کردن برخی از نرم‌افزارها از روی موبایل، در مدیریت استفاده از رسانه‌ها مؤثر است و همزمان، اثرات اضطراب‌آور را کاهش می‌دهد. سخت‌ترین زمان برای کنار گذاشتن موبایل در ساعات عصر است. بنابراین کروک هر شب ساعت ۸ گوشی خود را کنار می‌گذارد.

اما این تنها یک راه‌حل است. هافمن به افرادی که تصمیم دارند استفاده از این رسانه‌ها را کاهش دهند، پیشنهاد می‌کند دلایل اصلیِ استفاده از اینترنت را بررسی کنند و بفهمند چه چیزی برایشان اعتیادآور است. به‌این‌ترتیب می‌توانند با موارد وسوسه‌برانگیز مبارزه کنند. این کار دشوار است. زیرا رسانه‌های اجتماعی مردم را دورهم جمع و با تنهایی مبارزه می‌کند. اما افراد پس از مدتی حس می‌کنند تعاملاتشان در این فضا بسیار مصنوعی است.

چگونه با اعتیاد به دنیای دیجیتال مبارزه کنیم؟

باید سعی کنید با خود مهربان باشید. به‌جای سرزنش خود، بپذیرید که بسیاری از پلتفرم‌ها و اپلیکیشن ها طوری طراحی‌شده‌اند که جذاب و اعتیادآور باشند. درنهایت باید به این باور رسید که مبارزه با این اعتیاد دشوار است، اما غیرممکن نیست.

منبع: BBC

ترجمه: وب‌سایت فارس لرن