اخبار مهم
Home / زندگی / خوراکی‌هایی برای پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها
163399_728.jpg

خوراکی‌هایی برای پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها

غذاهایی که می‌خورید هر چه سالم‌تر باشد، کمتر مریض خواهید شد و برعکس. انتخاب‌های خوب و سالم غذایی، ترکیب متعادلی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مفید را برای بدن‌تان تامین می‌کنند که به کمکی برای سالم ماندن‌تان هستند.
رژیم غذایی شما، منعکس کننده‌ی سلامت‌تان است! غذاهایی که می‌خورید هر چه سالم‌تر باشد، کمتر مریض خواهید شد و برعکس. انتخاب‌های خوب و سالم غذایی، ترکیب متعادلی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مفید را برای بدن‌تان تامین می‌کنند که به کمکی برای سالم ماندن‌تان هستند.
 
اما در دنیای شتاب زده‌ی امروز، با زیاد شدن مشغله‌های روزمره، خیلی از افراد بیشتر سراغ غذاهای فرآوری شده و التهاب برانگیز می‌روند که نتیجه‌اش آسیب به سلامتی است.
اما شما می‌توانید بسیاری از اثرات تغذیه‌ی نادرست را با خوردن غذاهای سالمی که با بیماری‌ها مبارزه می‌کنند، خنثی کنید. همیشه یادتان باشد وقتی پای مراقبت از سلامت به میان می‌آید، پیشگیری حرف اول را می‌‌زند و برای قدم برداشتن به سمت بهبود سلامتی، هرگز دیر نیست.
در این مطلب، به ۱۰ خوراکی اشاره می‌کنیم که می توانند با بیماری‌ها مبارزه کرده و از بروزشان پیشگیری کنند.

۱. لیموترش برای چاقی
چاقی به عنوان تجمع چربی غیر طبیعی یا زیاد تعریف می‌شود که برای سلامتی مضر است. چاقی منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، اختلالات اسکلتی – عضلانی و حتی برخی از سرطان‌ها شامل سرطان‌های رحم، سینه، تخمدان، پروستات، کبد، کیسه‌ی صفرا، کلیه و کولون می‌شود. بنا به گزارش سازمان سلامت جهانی، در سال ۲۰۱۴، بیش از ۱.۹ میلیارد بزرگسال دچار اضافه وزن بوده‌اند. البته در میان این جمعیت، بیش از ۶۰۰ میلیون نفر، چاق بودند. انتظار می‌‌رود این ارقام، در سالهای آینده افزایش پیدا کنند.
برای کمک به کاهش وزن و محافظت از خود در برابر خطر چاقی، روزتان را با ترکیب آب و آبلیمو شروع کنید. لیموترش گوارش را بهبود داده و به سم زدایی از بدن کمک می‌کند. سمومی که در بدن‌تان جمع می‌شوند، متابولیسم‌تان را کُند می‌کنند. مطالعه‌ای نشان داده مصرف لیموترش، افزایش وزن را سرکوب کرده و مانع تجمع چربی در بدن می‌شود. مرکبات حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌ها و موادی چون آنتی اکسیدان‌ها هستند که می‌تواند به جلوگیری از تاثیرات مضر چاقی کمک کنند.

۲. زردچوبه برای آرتروز
آرتروز، اختلال مفصلی است که یک یا چند مفصل، دچار التهاب می‌شوند. آرتروز، بیش از ۱۰۰ نوع متفاوت دارد و می‌تواند دردهای شدید در مفاصل ایجاد کند. زندگی با داشتن آرتروز بسیار سخت و ناراحت کننده است. اما شما می‌توانید آرتروز و سایر مشکلات مرتبط با این درد را با زردچوبه التیام دهید. گیاهشناسان قرن‌هاست که از زردچوبه به عنوان درمانی طبیعی برای بسیاری از بیماری‌های استفاده می‌کنند. زردچوبه دارای ترکیبی به نام کورکومین است که خواص ضد التهابی دارد. ضمنا خاصیت آنتی اکسیدانی زردچوبه، به خوبی می‌تواند رادیکال‌های آزاد در بدن را که به سلول‌ها آسیب می‌زنند نابود کند.
۳. چغندر برای کم خونی
تعداد افرادی که دچار کم خونی یا فقر آهن هستند کم نیست، کم خونی زمانی روی می‌دهد که تعداد سلول‌های قرمز خون، کمتر از حد نرمال می‌شود. طبق اعلام سازمان سلامت جهانی، ۱.۶۲ میلیارد نفر دچار کم خونی هستند که چیزی حدود ۲۴.۸ درصد از جمعیت جهانی است.
 
زمانی که شما دچار کم خونی می‌شوید، خون‌تان نمی‌تواند اکسیژن کافی را برای اندام‌ها تامین کند. در نتیجه عملکرد ارگان‌ها و اندام‌های بدن، مختل خواهد شد.
یکی از چیزهایی که با کم خونی مبارزه می‌کند، چغندر است. چغندر مقدار قابل توجهی آهن دارد که به تولید مجدد سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند. همچنین چغندر هم شیرین است و هم سرشار از فیبر و ویتامین C که باعث می‌شود غذایی لذیذ و مغذی برای افزودن به هر وعده‌ای از غذای‌تان باشد.
مطالعه‌ای نشان داد مصرف آب چغندر تازه باعث بهبود بسیار چشمگیر در سطح هموگلوبین خون می‌شود. یک عدد چغندر متوسط را همراه با هویج و اسفناج در مخلوط کن ترکیب کرده و آب آن را هر روز بنوشید. همچنین می‌توانید چغندر را بپزید و در سالادتان مصرف کنید.
۴. ماست برای فشار خون بالا
فشار خون بالا، قاتل خاموش است چون می‌تواند موجب آسیب رگهای خونی شده و بیماری قلبی، کلیوی، سکته‌ی مغزی و مشکلاتی دیگر ایجاد کند. برای اینکه سطح فشار خون‌تان را تنظیم کنید، خوردن ماست کم چرب را شروع کنید. ماست، منبع عالی کلسیم، پتاسیم، منیزیم و سایر مواد مغذی مفید برای قلب است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. ضمنا ماست، ترکیباتی دارد که کمک می‌کند آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) مهار شوند، یعنی عملکردی مشابه داروهای مهار کننده‌ی آنزیم مبدل آنژیوتانسین دارد.
خوراکی‌هایی برای پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها
مطالعه‌ای در مرکز فشار خون بال درانجمن قلب آمریکا انجام شد و نشان داد خوردن ماست ِ بیشتر، بدون اینکه تعداد کالری‌های دریافتی‌تان را بالا ببرد، به کاهش ریسک فشار خون بالا کمک می‌کند.  مطالعه‌ی دیگر نیز دریافت زنانی که در هفته، ۵ وعده یا بیشتر ماست می‌خوردند، ریسک کمتری در ابتلا به بیماری فشار خون داشتند.
هر روز حداقل یک دوم فنجان یا یک فنجان ماست کم چرب بخورید تا احتمال افزایش فشار خون را کاهش دهید. می‌توانید برای افزودن بر فواید ماست، به آن بادام، گردو و میوه اضافه کنید.
۵. بلوبری و بلک بری برای دیابت
دیابت کنترل نشده می‌تواند دردسرساز شود؛ درست همانطور که فشار خون بالا، روی اندام‌های مختلف بدن از چشم‌ها گرفته تا کلیه‌ها اثر می‌گذارد. برای تنظیم سطح فشار خون، به خوردن بلک بری و بلوبری عادت کنید.
خواص ضد دیابتی این بری‌ها، به دلیل فراوانی مواد فیتوشیمیایی در آنهاست که آنتی اکسیدان‌های طبیعی هستند. این بری‌ها غنی از ویتامین‌ها و فیبرهایی هستند که می‌توانند به کنترل قند خون کمک کرده و فواید دیگری نیز دارند.
مطالعات نشان داده مصرف روزانه‌ی بری‌ها، حساسیت انسولینی در افراد چاق، غیر دیابتی و بیماران دچار مقاومت انسولینی را بهبود می‌دهد. روزانه یک فنجان بلو بری (تازه یا خشک شده) مصرف کنید. می‌توانید بری‌ها را به عنوان میان وعده میل کنید یا آنها را به غلات صبحانه، ماست یا اسموتی‌های‌تان اضافه کنید.

۶. چای سبز برای کلسترول بالا
بدن شما به مقداری کلسترول نیاز دارد اما اگر غذاهای پر از کلسترول بخورید، ماده‌ی موم مانندی در دیواره‌ی رگها ایجاد شده که می‌تواند منجر به بیماری قلبی شود، که دلیل عمده‌ی مرگ در آمریکاست. کاهش کلسترول خون می‌تواند ریسک حمله‌ی قلبی یا مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.
یک راه ساده برای غلبه با کلسترول بدن، نوشیدن چای سبز به جای قهوه‌ی معمولی است. ترکیبات متعددی که در چای سبز موجود است، به پیشگیری از جذب کلسترول در سیستم گوارشی کمک کرده و آن را دفع می‌کند. همچنین چای سبز می‌تواند نسبت کلسترول خوب به کلسترول بدن را بهبود بدهد. ضمنا چای سبز کمک می‌کند تا با جلوگیری از اکسیداسیون LDL، عروق تمیز بمانند. در نتیجه ریسک حمله‌ی قلبی یا  سکته‌ی مغزی پایین می‌آید.
۷. سیر برای ضعف سیستم ایمنی
سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند شما را مستعد سرماخوردگی و آنفلوآنزا و سایر بیماری‌ها کند. اگر سیستم ایمنی بدن شما که مکانیسم دفاعی‌تان است نتواند با میکروب‌ها و سایر مهاجم‌ها مبارزه کند، سلامت‌تان به خطر خواهد افتاد.
سیر می‌تواند به شما کمک کند سیستم ایمنی‌تان را تقویت کنید. سیر طبیعی، حاوی ترکیبی به نام آلئین است. وقتی سیر را می‌جوید یا خُرد می‌کنید، این ترکیب تبدیل به آلیسین می‌شود. آلیسین حاوی سولفور است که خواص طبی و تقویت کنندگی دارد. ضمنا سیر، ویتامین C و B6، همراه با مواد معدنی سلنیوم و منگنز دارد که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

۸. موز برای اسهال
موز، برای درمان مشکلاتی چون ناراحتی معده و اسهال بسیار مفید است. موز دارای پکتین است که فیبری محلول بوده و با آنزیم‌های روده ترکیب می‌شود. بنابراین به تنظیم دفع و حجیم کردن مدفوع کمک می‌کند.
همچنین موز حاوی مواد معدنی است که به عنوان الکترولیت‌ کمک می‌کنند تعادل الکترولیت در بدن حفظ شود. وقتی دچار تهوع یا اسهال می‌شوید، به دلیل از دست دادن آب بدن، الکترولیت کاهش پیدا می‌کند. ضمنا موز یک عذای عالی برای تولید انرژی فوری است.
مطالعات نشان داده موز سبز و فیبر پکتین، برای کنترل اسهال سودمند است. اگر دچار اسهال شدید، یک موز نارس یا سبز بخورید. برای کودکان می‌توانید موز سبز را حدود ۱۰ دقیقه در آب، بپزید، آن را له کنید و به آنها بخورانید.

۹. بروکلی برای سرطان
بنا به گزارش موسسه‌ی ملی سرطان، سرطان جزو دلایل اصلی مرگ و میر در تمام دنیاست. همچنین تخمین زده می‌شود تعداد موارد سرطانی جدید، در عرض دو دهه‌ی آینده، به ۲۲ میلیون برسد. با نگاهی به این آمار هشداردهنده، اهمیت اقدام برای پیشگیری و کاهش ریسک سرطان مشخص می‌شود. تغذیه، یکی از عوامل اصلی در پیشگیری از ابتلا به سرطان است. وقتی صحبت از تغذیه می‌شود، حتما باید توجه خاصی به سبزیجات کلمی چون بروکلی داشته باشید. گلوکوسینولات‌های موجود در سبزیجات کلمی، ترکیبات بیولوژیکی فعال تشکیل می‌دهند، مانند ایندولز، نیتریلز، تیوسیانات و ایزوتیوسیانات.
خوراکی‌هایی برای پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها
این ترکیبات، رشد سرطان را در اندام‌های گوناگون مانند کیسه‌ی صفرا، سینه، کولون، کبد، ریه و معده مهار می‌کنند. بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست که به پاکسازی پسمانده‌های رادیکال‌های آزاد، سموم و سایر کارسینوژن‌ها از بدن کمک می‌کنند. برای محافظت از خود در برابر سرطان، ۲ تا ۳ بار در هفته، ۲ فنجان بروکلی آب‌پز یا بخارپز شده مصرف کنید.

۱۰. گردو برای سلامت مغز
قدرت مغز بسیار مهم است چون مدام کار می‌کند و عملکردهای سایر ارگان‌ها را بی‌وقفه تنظیم می‌کند. این مغز  شماست که تمام افکار، حرکات و احساس‌های شما را کنترل کرده و شرایط عملکرد مناسب‌تان را فراهم می‌کند. برای حفظ سلامت مغز، روزانه چند عدد گردو بخورید. گردو، تجمع بالایی از DHA دارد که نوعی اسید چرب امگا ۳ بوده که به سلامت مغز و بهبود عملکرد ادارک کمک کرده و عملکرد سالم مغز را تضمین می‌کند. ضمنا گردو حاوی ویتامین B6 و منیزیم است که از حافظه مراقبت می‌کنند.
منبع: برترین‌ها